Wat is kogeldruk en waarom is het belangrijk?

Ben je van plan een fietsendrager, caravan of aanhanger aan je auto te koppelen? Dan is het van essentieel belang om te begrijpen wat kogeldruk is. Kortom, de kogeldruk is het gewicht dat de dissel van je aanhanger of fietsendrager uitoefent op de kogel van je trekhaak. Dit gewicht mag nooit te hoog of te laag zijn, omdat dit er anders voor zorgt dat je instabiel bent of te ver doorzakt. Dit zorgt weer voor schade aan je trekhaak of zelfs aan je auto.

Waarom is de maximale kogeldruk zo belangrijk?

De maximale kogeldruk van je trekhaak is een waarde die aangeeft hoeveel gewicht er maximaal op de kogel mag rusten. Deze waarde is afhankelijk van verschillende factoren, zoals het type auto, de trekhaak zelf en de constructie van je voertuig. Het overschrijden van de maximale kogeldruk kan leiden tot schade aan je trekhaak en zelfs tot gevaarlijke situaties op de weg zoals 

Hoe vind ik de maximale kogeldruk van mijn auto?

De maximale kogeldruk van je auto kun je op verschillende manieren achterhalen:

  • Typeplaatje van de trekhaak: Op het typeplaatje van je trekhaak staat vaak de maximale kogeldruk vermeld.
  • Instructieboekje van de auto: In het instructieboekje van je auto vind je ook informatie over de maximale kogeldruk.
  • Garage of dealer: Je kunt altijd contact opnemen met een garage of dealer voor advies.

Kogeldruk berekenen en aanpassen

Het berekenen van de juiste kogeldruk is niet altijd eenvoudig. Het is belangrijk om de belading van je aanhanger of fietsendrager gelijkmatig te verdelen. Mocht de kogeldruk te hoog zijn, dan kun je overwegen om een verhoogde trekhaakkogel te gebruiken of de manier waarop de aanhanger is ingeladen aan te passen.

Wat gebeurt er als je een te hoge kogeldruk hebt?

Als er een te hoge kogeldruk is op de auto dan zorgt dit ervoor dat de druk op de achterkant van de auto te hoog wordt. Hierdoor zakt de achterkant van auto naar beneden, maar nog belangrijker, de voorkant gaat omhoog. Je verliest hierdoor met de voorkant van auto grip op de weg en kan hierdoor zelfs wegslippen. 


Verder kan dit er natuurlijk voor zorgen dat de achterkant ook sneller tegen de grond komt bij drempels en hobbels. Dit met resultaat dat de fietsendrager of bumper schade heeft. 

Wat gebeurt er bij een te lage kogeldruk?

Als je merkt dat de auto aan de achterkant omhoog getrokken wordt dan is er een negatieve kogeldruk en dat is levensgevaarlijk. De oorzaak hiervan is vaak als de bagage achter de auto teveel naar achteren is geplaatst. Het gewicht zit dan teveel achter de as en dat zorgt voor een verschuiving van de caravan waardoor de auto omhoog wordt getrokken.


Dit kan voor zeer gevaarlijke situaties zorgen waarbij de auto en de aanhanger of caravan gaat slingeren en zichzelf niet meer onder controle kan houden. Zorg er daarom ook voor dat het gewicht zo veel mogelijk in het midden is verdeeld.

Conclusie

Het kennen van de maximale kogeldruk van je trekhaak is essentieel voor een veilige rit met een aanhanger, caravan of fietsendrager. Door de juiste kogeldruk te hanteren, voorkom je schade aan je auto en zorg je voor een optimale wegligging.

Zakelijke bestelling plaatsen?

Ook voor garagisten hebben we de mogelijkheid om direct vanuit voorraad te leveren en op rekening te betalen. Maak hiervoor een account aan en vul hiervoor de benodigde gegevens in.